Saturday, May 22, 2010

خطأ شائع


Pada post saya yang lepas,saya sudah sentuh mengenai khoto' syai' yang melanda penutur Arab sendiri,hinggakan non Arab pun terpengaruh.Kesalahan ini boleh dibahagikan kepada 2,tulisan(imlai) dan tatabahasa(nahu).
Gambar di atas adalah tajuk buku Imam As-Suyuti.Ditahqiq oleh Masyhur Hassan Salman.As-Suyuti mempunyai banyak karya-karya agung,walaupun ada yang memandang beliau lebih kepada seorang penyalin ilmu..namun secara realitinya, sumbangan Imam Assuyuti memang banyak!
Saya tidak ingin mengulas kandungan buku ini,tapi lihatlah tajuknya,kita baca macam mana?
mungkin kita baca"Al-amru bilitba' wannahyu an-ibtida'" .
Di sini,sebenarnya ada kesalahan imlak yang kerap orang Arab tak ambil endah.bacaan yang betul ialah alittiba' dan alibtida'!Kenapa?sebab masdar bagi khumasi.
Lihat:
اتبع...ta bersabdu jadi.ia atas wazan افتعل
ابتدع..ia juga di atas wazan افتعل
jadi,masdarnya:alittiba' dan alibtida'
kesalahan ini juga berlarutan pada masdar khumasi dan sudasi dalam buku berikut,namun ia tidaklah mengurangkan manfaat buku di atas,cuma sepatutnya ia tidak berlaku..kalaulah Imam Suyuti hidup lagi,mungkin dia rasa pelik ..

2 comments:

Anonymous said...

Tapi , sekali pandang aje pada kitab tu memang saya akan baca Al-Amru bil ittiba' wannahyu 'anil ibtida'.... tak de apa-apa masalah pun??....

Wassalam

Anonymous said...

daripada pemilik blog:kepada anonymous..mmg kalau anta dah expert bacanya gitulah..masalahnya dua2 perkataan tu x perlu letak hamzah!ia hamzah wasal..dan baca yg sebeno ialah:AL AMRU BILITTIBA WANNAHYU ANILIBTIDA!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails